Audi A5 Sportback g-tron (levo) i Audi A4 Avant g-tron (desno) – primeri Audijevih fabričkih CNG modela. Spolja gotovo neprimetno odudaraju od benzinskih verzija, ali koriste komprimovani prirodni gas (metan) za pogon.
Tehničke karakteristike A3, A4 i A5 g-tron
Audi g-tron modeli predstavljaju fabrčki prilagođene verzije sa CNG pogonom (metan). U ponudi do 2019. bili su A3 Sportback g-tron, A4 Avant g-tron i A5 Sportback g-tron (liftbek). Ispod je tabela ključnih dimenzija, mase, zapremine prtljažnika i rezervoara CNG za ova tri modela:
Model (god. do 2019) | Dimenzije (D׊×V) | Međuosovinski razmak | Masa (prazno) | Prtljažnik | Rezervoar CNG |
---|---|---|---|---|---|
A3 Sportback g-tron | 4.310 × 1.785 × 1.425 mm | 2.636 mm | ~1.26 t | 280 L (uzdignuto dno); 1.120 L obaranjem sedišta | ~14,4 kg CNG |
A4 Avant g-tron | ~4.725 × 1.840 × 1.430 mm | ~2.820 mm | ~1.66 t | 415 L (karavan); ~1.415 L obaranjem sedišta | ~19 kg CNG |
A5 Sportback g-tron | 4.752 × ~1.840 × 1.390 mm | ~2.820 mm | ~1.60 t | 390 L (liftbek); ~1.300 L obaranjem sedišta (procena) | ~19 kg CNG |
Napomene: A4 g-tron je dostupan isključivo kao Avant (karavan) zbog smeštaja boca, dok je A5 g-tron Sportback (5-vratni liftbek). Zapremina prtljažnika kod g-tron modela nešto je manja u odnosu na klasične benzinske verzije zbog prostora koji zauzimaju CNG boce ispod podnice. Npr. A4 Avant g-tron zadržava solidnih 415 L prtljažnika (naspram ~505 L kod običnog A4 Avant), dok A5 g-tron ima 390 L (manje od ~480 L kod standardnog A5). A3 Sportback g-tron ima znatno plići prtljažnik od ~280 L (oko 100 L manje nego standardni A3) zbog dva CNG rezervoara ispod podnog prostora.
Rezervoari za CNG su napravljeni od specijalnih materijala (kombinacija poliamidne unutrašnje obloge i slojeva ojačanih karbonskim i staklenim vlaknima) radi visoke čvrstoće i manje mase. A3 g-tron koristi dva takva rezervoara ukupnog kapaciteta ~14–15 kg metana, dok A4/A5 g-tron imaju tri rezervoara ukupno ~19 kg metana na 200 bar pritiska. Pored metanskih boca, svi modeli imaju i mali benzinski rezervoar (A3 ~50 L, A4/A5 ~7–8 L) koji služi kao rezerva i za startovanje motora u ekstremno hladnim uslovima.
Motor i performanse: A3 g-tron pokreće 4-cilindarski 1.4 TFSI motor od 110 KS (81 kW) i 200 Nm, prilagođen za rad na gas. Krajem perioda (2019/2020) dobio je blago osnažen 1.5 TFSI (131 KS). A4 i A5 g-tron koriste veći 2.0 TFSI motor sa 170 KS (125 kW) i 270 Nm, koji im omogućava ubrzanje 0–100 km/h oko 8,5 s i maks. brzinu oko 223–226 km/h. Ovi motori konstruktivno su slični benzinskim verzijama, ali imaju ojačane ventile i klipove i posebnu elektroniku za regulisanje pritiska gasa. U praksi, prelazak sa benzina na CNG je automatski i neprimetan – vozilo startuje na benzin (ako je motor hladan), a zatim se gotovo odmah prebacuje na potrošnju metana.
Bezbednost: Sva tri modela ostvarila su maksimalnih 5 zvezdica na Euro NCAP kreš testu. Audi A3 (treća generacija, test 2012.) dobio je ocene 95% za zaštitu odraslih putnika, 87% za decu, 74% za pešake i 86% za bezbednosne sisteme. Kasnije, Audi A4 (B9) testiran 2015. takođe je ocenjen sa 5 zvezdica (oko 90% odrasli, 87% deca, 75% pešaci, 75% asistencije). Budući da A5 Sportback deli platformu i sisteme sa A4, važe iste ocene i za njega. To znači da g-tron verzije konstruktivno pružaju jednaku pasivnu sigurnost kao i standardni modeli. Svi su opremljeni obiljem vazdušnih jastuka, ABS/ESP, a A4/A5 su već imali i napredne sisteme poput Audi pre sense front (autonomno kočenje) i Lane Assist opcije još 2015.
Poređenje sa Audi A7 (2010–2018) – veličina i bezbednost
Audi A7 prve generacije (C7 Sportback 2010–2018) je liftbek više klase i značajno veći automobil od navedenih g-tron modela. Sa dužinom od oko 4,97 m i širinom od 1,91 m, A7 je preko 20 cm duži od A4/A5 i gotovo 70 cm duži od A3. Međuosovinski razmak mu iznosi 2.914 mm (što je znatno više od ~2.82 m kod A4/A5 i 2.64 m kod A3), što se odražava na prostraniju unutrašnjost, posebno za putnike na zadnjoj klupi.
Masa praznog vozila kod A7 (sa V6 motorom) je oko 1.73 tone, dakle ~100–150 kg više od A4/A5 g-tron (~1.6 t) i ~470 kg više od A3 g-tron (~1.26 t). Veća masa i dimenzije A7 donose i znatno komforniju kabinu više klase i veći prtljažnik: osnovna zapremina prtljažnika je 535 litara (sa oborenim sedištima do 1390 L). To je više nego kod bilo kog od g-tron modela – za poređenje, A5 Sportback ima 390 L, a A4 Avant 415 L. A7 tako pruža prostor uporediv sa karavanom, plus praktičan širok otvor zahvaljujući petovratnoj Sportback karoseriji.
Bezbednosno, A7 je konstruisan na platformi Audija A6 i podrazumeva vrhunski nivo pasivne i aktivne sigurnosti, iako konkretno A7 (2010–2018) nije zasebno testiran od Euro NCAP (Euro NCAP je 2011. testirao A6 C7 sa 5 zvezdica, što implicira slične rezultate i za A7). A7 je serijski imao quattro pogon na svim modelima, snažnije motore (V6 i V8) i opcione napredne sisteme pomoći vozaču dostupne tog doba. Dakle, u smislu zaštite putnika i konstrukcije, A7 (kao luksuzniji model) stoji najmanje ravnopravno, ako ne i bolje, u odnosu na manji A3/A4/A5. Međutim, gabariti A7 zahtevaju više pažnje pri manevrisanju u gradu i teži je za ~0.5 tona od A3, što se odražava na potrošnju i vozne karakteristike, ali doprinosi stabilnosti na autoputu.
Sumirano: Audi A7 je daleko veći automobil (skoro klasu i po iznad po dimenzijama), sa prostranijom kabinom i prtljažnikom, kao i višom masom. G-tron modeli A3/A4/A5 su kompaktniji i lakši, ali zahvaljujući savremenoj konstrukciji postižu visoke ocene sigurnosti uporedive sa većim vozilima.
Potrošnja goriva: CNG vs benzin (računica na 15.000 km godišnje)
Glavna prednost CNG (metan) pogona su niži troškovi goriva. Audi je optimizovao g-tron modele da troše relativno malu količinu metana. Prema fabričkim podacima (NEDC ciklus):
A3 g-tron (110 KS) troši oko 3,3–3,6 kg CNG/100 km, naspram ~5,1–5,5 L benzina/100 km.
A4/A5 g-tron (170 KS) troše oko 3,8 kg CNG/100 km, naspram ~5,4 L benzina/100 km.
Drugim rečima, potrošnja energije je ekvivalentna, ali izraženo u kilogramima metana brojke su manje zbog više energetske gustine goriva. U praksi, to znači da g-tron modeli troše oko 30–40% manje novca na gorivo za istu kilometražu u poređenju sa sličnim benzincima.
Da ilustrujemo uštede, uzećemo primer Audi A4 Avant g-tron naspram ekvivalentnog benzinca. Pretpostavićemo sledeće prosečne cene goriva u Srbiji (aktuelne krajem 2024.): CNG ~140 RSD/kg i BMB95 benzin ~180 RSD/L. Za godišnju vožnju od 15.000 km računica je:
Stavka | A4 g-tron (CNG) | A4 benzinski 2.0 TFSI |
---|---|---|
Prosečna potrošnja na 100 km | 3,8 kg metana | 5,4 L benzina |
Cena goriva | ~140 RSD/kg metana | ~180 RSD/L benzina |
Trošak goriva na 100 km | 3,8×140 = 532 RSD | 5,4×180 = 972 RSD |
Trošak goriva na 15.000 km godišnje | 15,0×532 = ~79.800 RSD (oko 680 €) | 15,0×972 = ~145.800 RSD (oko 1.240 €) |
Godišnja ušteda | – | ~66.000 RSD (≈ 560 € u korist CNG) |
Iz tabele vidimo da pri ~15 hiljada km godišnje ušteda iznosi oko 560 € svake godine za A4 g-tron u odnosu na benzinca slične snage. Procentualno, trošak po km je upola manji (oko 5,3 din/km za CNG naspram 9,7 din/km za benzin u ovom primeru). Za manji A3 g-tron ušteda je slična ili nešto veća procentualno, jer on troši još manje (oko 3,5 kg vs 5,2 L na 100 km). U apsolutnom iznosu, A3 bi trošio ~70.000 RSD godišnje na metan, naspram ~120.000 RSD na benzin za 15k km, štedeći ~50.000 RSD (oko 420 €) godišnje.
Naravno, stvarna potrošnja zavisi od stila vožnje i režima (grad/autoput). Vlasnici A3 g-tron prijavljuju realnu kombinovanu potrošnju ~4 kg/100 km metana, što je i dalje ~50% jeftinije po km od benzina. Treba napomenuti i da CNG ima nižu emisiju CO₂ (~25% manje) pa se u nekim zemljama ti modeli kvalifikuju za povoljnije takse – kod nas to nije direktna ušteda, ali ukazuje na ekološku prednost.
Domet: Sa punim bocama, A3 g-tron pređe oko 380–400 km na metan (14 kg ~ 350–400 km u praksi), dok A4/A5 pređu oko 450–500 km (19 kg metana). Kada se metan pri kraju, sistem automatski prelazi na benzin (koji dodaje još stotinak kilometara dometa). Ukupan doseg g-tron automobila je 800–900+ km kombinovano, što je uporedivo sa dizelima i znatno više od električnih vozila iste klase.
Troškovi punjenja: Punjenje metana je nešto sporije od klasičnog točenja benzina – traje oko 3-5 minuta za punih ~15-20 kg, a mreža CNG pumpi je ograničenija. U Srbiji postoji desetak stanica (nekoliko u Beogradu, Novi Sad, Čačak itd.), pa je pri kupovini bitno razmotriti dostupnost punionica u svojoj regiji. Cena metana u Srbiji je dugo stabilna i najniža u Evropi (oko 1 €/kg), ali zavisi od regulacije i tržišta gasa pa postoji rizik rasta (npr. u EU je 2022. poskupeo i preko 2-3 €/kg zbog energetske krize). Ipak, čak i uz višestruko poskupljenje, metan ostaje ekonomičniji po kilometru od benzina.
Održavanje vs ušteda: U računicu isplativosti treba uračunati i nešto višu nabavnu cenu g-tron modela. Novi Audi g-tron su koštali slično ili malo više od TDI dizel varijanti; npr. u Nemačkoj je A4 Avant g-tron startovao od ~40.300 € 2017. što je slično ceni dizela. Na tržištu polovnjaka, kod nas su retki – A3 g-tron drži cenu jer je tražen među poznavaocima (mali broj primeraka, pa 2014. model može koštati oko 12–13k €). Ipak, većina uvoznih g-tron polovnjaka ima veliku kilometražu (često preko 200–300k km), jer su prvi vlasnici uglavnom koristili prednost jeftinog goriva za ogromne pređene distance (taksi vozila, firme). To znači da ušteđeni novac od goriva kod tih auta ide uz rizik istrošenosti drugih komponenti.
Iskustva vlasnika i pouzdanost CNG sistema
Dosadašnja pouzdanost Audi g-tron modela se pokazala vrlo dobrom. Nemački magazin Auto Bild sproveo je dugotrajni test od 100.000 km sa A3 Sportback g-tron i ocenio ga najvišom ocenom 1+ – bez ozbiljnijih kvarova ili habanja na motoru i CNG sistemu. To implicira da je g-tron tehnologija u A3 (predstavljena 2013.) tehnički zrela i kvalitetno integrisana. Motori su u osnovi provereni TFSI agregati, a dodata oprema za gas (boce, ventili, regulator pritiska, dizne) projektovana je da traje ceo vek vozila.
Vlasnici u praksi potvrđuju da nema velikih razlika u redovnom održavanju g-tron u odnosu na benzinski auto – intervali za zamenu ulja, filtera i svećica su isti. CNG sistem ne zahteva posebno održavanje niti štelovanje tokom eksploatacije. Audi propisuje periodične vizuelne provere CNG komponenti (najčešće prilikom tehničkog pregleda) i nakon udesa, dok se same boce atestiraju po standardima. (Napomena: u nekim zemljama boce moraju na periodičnu proveru ili zamenu nakon ~10-20 godina; za Audi kompozitne boce važi oko 20 godina roka upotrebe, što znači da će prve A3 g-tron tek posle 2033. morati na eventualnu zamenu rezervoara.)
Poznati kvarovi: Ozbiljnijih sistemskih problema nije zabeleženo na Audijevim CNG modelima. Za razliku od nekih ranijih VW modela na metan koji su imali opoziv zbog korozije čeličnih boca, Audi g-tron koristi modernije kompozitne boce koje su otporne na rđu. Ipak, kao i kod svakog vozila, mogući su kvarovi – pojedini vlasnici navode poteškoće sa pojedinim CNG komponentama u dugotrajnom korišćenju: npr. neispravnost dizni (ubrizgivača) ili regulatora pritiska metana. Takvi kvarovi su relativno retki, ali popravka može biti skupa jer su delovi specifični. Jedan iskusan korisnik napominje da kod polovnog vozila na metan “ako otkaže neka dizna ili regulator, to se teško nalazi, skupo je i čeka se” za zamenu. Ovo znači da van garantnog roka može biti izazov nabaviti određene delove (npr. CNG injektore) jer ih nema “na svakoj trafici” – često se moraju poručiti iz inostranstva ovlašćenim kanalima.
Što se tiče motora, nema specifičnih boljki vezanih za rad na gas – zahvaljujući fabričkoj kalibraciji, ventili i sedišta ventila trpe minimalno habanje (za razliku od improvizovanih LPG ugradnji na neke motore). Potencijalni problemi mogli bi biti slični kao na benzinskoj verziji 1.4/2.0 TFSI (npr. zaprljanje usisnih kanala zbog direktnog ubrizgavanja, potrošnja ulja kod nekih serija TFSI motora itd.), ali sama upotreba metana ne stvara čađ i može čak održavati motor čistijim interno. Korisnici uglavnom izveštavaju o pozitivnim iskustvima: motor radi tiše i uglađenije na metan (viši oktanski broj 130), ulje ostaje čistije, a performanse su gotovo jednake benzinu. Dugoročna pouzdanost preko 200-300k km zavisi najviše od toga kako je auto održavan – primerci koji su uredno servisirani pokazuju da i motor i CNG sklop mogu izdržati velike kilometraže bez potrebe za generalnom opravkom.
Ukupna isplativost posjedovanja CNG Audija (g-tron)
Audi g-tron modeli nude specifičan paket prednosti i mana u odnosu na konvencionalne benzince. Ključna prednost svakako su troškovi goriva – za vozače koji prelaze puno kilometara (recimo 15-20k km godišnje ili više) ušteda na metanu tokom par godina može biti ogromna. Npr. za ~5 godina eksploatacije na 15k km/god, ušteda može dostići oko 2.500–3.000 € u gorivu u poređenju sa benzincem. To praktično pokriva razliku u ceni vozila (ako je uopšte bilo doplate za g-tron) i zatim donosi realnu finansijsku korist vlasniku. Metan je i ekološki prihvatljiviji – emisija CO₂ je ~20-25% manja, a emisije čestica i NOx zanemarljive, što može biti važan faktor za one koji brinu o okolini.
Međutim, isplativost zavisi od profila korišćenja: Ukoliko vozite malo (npr. ispod 10k km godišnje) ili uglavnom kratke relacije, finansijska korist će biti manja i sporije će se isplatiti eventualna viša početna cena CNG modela. Takođe, treba imati na umu infrastrukturu – ako u vašem gradu ili duž ruta koje prelazite nema dostupne CNG pumpe, logistika punjenja može biti nepraktična. U Srbiji se metan još uvek može naći samo na ograničenom broju mesta, što je mnoge kupce odvraćalo uprkos ekonomičnosti.
Mane g-tron modela u odnosu na benzinske: nešto manji prtljažnik (važnije za A3 koji i onako ima skroman gepek), zatim veća masa vozila za ~100 kg zbog boca (minimalno utiče na voznu dinamiku, ali postoji). Tu je i potencijalna briga oko servisiranja specifičnih delova – iako su retko potrebni, ako do toga dođe, može vas sačekati veći račun ili duže čekanje dela nego kod standardnog vozila. Takođe, preprodajna vrednost može biti dvojaka: s jedne strane, entuzijasti cene g-tron i drže im cenu, a s druge strane, uži krug kupaca znači da prodaja može potrajati duže.
Zaključak: Za vozača koji ima dobar pristup CNG punionicama i prelazi značajnu kilometražu, Audi g-tron je vrlo isplativa opcija. Uštede u gorivu su impresivne i mogu nadmašiti eventualne dodatne troškove, dok su performanse, komfor i bezbednost ostali na Audijevom nivou bez kompromisa. Iskustva pokazuju da nema velikih pouzdanosnih “stigmi” na ove modele – pouzdani su i trajni uz pravilno održavanje. S druge strane, za nekoga ko vozi malo ili nema metan dostupan u okolini, prednost g-tron-a se smanjuje. Tada jednostavnost benzinca (ili možda TDI dizela) može prevagnuti nad komplikacijom traženja CNG pumpe.
U poređenju sa klasičnim benzinskim Audijem, CNG Audi pruža najviše finansijske koristi kada se maksimalno iskoristi njegova ekonomičnost – znači, duga putovanja, svakodnevno značajno kilometražu, flotna/taksi upotreba itd. U takvim uslovima, metan se pokazuje najjeftinijim gorivom po kilometru trenutno u Srbiji i čini posedovanje g-tron modela vrlo isplativim na duže staze. Za prosečnog porodičnog korisnika, računica i dalje može ići u prilog metanu, ali uz malo više planiranja. Sve u svemu, Audi g-tron modeli predstavljaju uspešan spoj premijum automobila i ekonomičnosti – kada njihov koncept odgovara potrebama korisnika, isplativost je visoka, ali nije univerzalno rešenje za svakoga.
Izvor: Zasnovano na tehničkim podacima proizvođača i izveštajima testova, kao i iskustvima vlasnika prikupljenim iz relevantnih izvora. Citirane reference uključuju fabričke specifikacije i novinske članke o Audi g-tron modelima, Euro NCAP rezultate, kao i komentare korisnika iz Srbije koji voze na metan, čime je obuhvaćen i subjektivni aspekt održavanja i isplativosti.
Dodaj komentar