Često se susrećemo sa pitanjem "Koje pločice preporučujete?", "Da li će pločice da mi škripe?", "Zašto mi škripe pločice kada su nove?" i slično.
Pokušaćemo da damo odgovor na ova pitanja.
Često se dešava da se pri kočenju čuje neprijatan zvuk škripanja. To može značiti da su kočione obloge na pločicama i paknovima potrošene, ili da su napravljene od neadekvatnog materijala.
Postoji mnogo tipova kočionih pločica, od onih za običnu uličnu vožnju do onih sa performansama za trkačke automobile. Uglavnom svaki proizvođač preporučuje neki tip kočionih pločica za svoje automobile. Takve kočnice imaju najbolji odnos između performansi, buke, brzine trošenja, cene... Najčešće se dešava da se originalni delovi stavljaju samo dok je vozilo u garanciji, a posle se traže zamenski.
Međutim, nisu sve kočione pločice istog kvaliteta. Razlikuju se, pre svega, od materijala od kog su napravljene. Svaki materijal ima svoje prednosti i mane. Razlike se ogledaju u kočionim sposobnostima, brzini trošenja, nivou buke i uticaju na životnu sredinu. Takođe, postoje i razlike između delova koji se prave za prvu ugradnju i snabdevanje ovlašćenih servisa ("OEM") i delova koje proizvode iste fabrike, ali za dalju prodaju ("aftermarket").
Nekada je azbest, zbog svoje otpornsti na visoke temperature korišćen kao standardni materijal za kočnice. Međutim, zbog lošeg uticaja na ljudsko zdravlje, ovaj materijal se više ne koristi. Zamenjen je mineralnim vlaknima, celulozom, staklom, raznim sintetičkim vlaknima.
Kočione pločice od organskih materijala prave se od vlakana pomešanih sa staklom, kevlarom i ugljenikom. One su mekane, manje troše diskove i stvaraju manje buke. Slaba tačka im je temperatura. Kada dostignu maksimalnu temperaturu (koja nije previše visoka), skoro trenutno gube kočiona svojstva. Ove pločice su najjeftinije, a često se ugrađuju u nove automobile.
Polu-metalne kočione pločice sastoje se od čestica čelika, gvožđa, bakra, grafita... Ove pločice se sporije greju, bolje odvode toplotu sa diskova i duže traju. Ali, one su abrazivnije, brže troše diskove, prave više buke i prašine. Uglavnom se koriste na trkačkim automobilima.
Keramičke kočione pločice proizvode značajno manje buke i prašine. Traju malo duže od organskih i manje "jedu" diskove. I ako su bolje od organskih, ne mogu se takmičiti sa polu-metalnim.
Škripanja u kočnicama mogu se javiti i zbog nekih drugih kvarova, međutim, najčešći problem je kvalitet materijala kočionih obloga. U svakom slučaju, ako imate bilo kakav problem sa kočnicama, obratite se servisu kako bi se izvršila kontrola i da biste otklonili sve sumnje.
Nakon pregleda u servisu preduzimaju se koraci za rešavanje problema, a oni se mogu kretati od zamene pločica ili celog diska, ali i ugradnje sasvim nove kočione čeljusti. Stručnjaci se slažu da je deo problema s bučnim i vibrirajućim kočnicama već u startu moguće izbeći ispravnom montažom kočionih diskova i pločica. U suprotnom se neretko događa da se neugodni zvukovi pri kočenju začuju nedugo nakon izlaska iz servisa...
NEJEDNAKO POTROŠENE PLOČICE
Nejednako potrošeni diskovi uz izraženu buku mogu izazvati neujednačeni pritisak na disk i umanjenu učinkovitost kočnica. Takođe, troše se jače i treba ih brže menjati.
NEUJEDNAČENA POVRŠINA PLOČICA
Uz škripu i izražene vibracije, prouzrokovaće potrebu za bržom zamenom. Problem se često krije u nejednako potrošenom disku, pa često treba menjati i njega.
IZRAŽENO KRIVO TROŠENJE PLOČICA
Krivo centriranje glavni je uzrok naglašenog trošenja jedne strane pločica, a odlikuje se tako da vozilo na kočenju jako vuče na jednu stranu, uz škripu i vibracije.
OŠTEĆENA ZADNJA STRANA PLOČICE
Do ovakvih problema može doći zbog greške u proizvodnji ili neispravne montaže. Uzrokuje škripu i vibracije, pojačano trošenje delova i nedovoljnu kočnu silu. Nužna je zamena pločica.
NEISPRAVAN RAD KOČIONE ČELJUSTI
Jedan od glavnih uzroka je nepotpuno otpuštanje klipova nakon otpuštanja papučice. Uzrokuje izraženo pregrejavanje i može biti vrlo opasno.
Dakle dosta faktora utiče na škripanje kočnica i na razne vibracije. I dalje se ne može sa sigurnošću reći da šta je uzrok, ali dobar servis i kvalitetni delovi će biti rezultat koji će Vas zadovoljiti.
Nije redak slučaj da pločice BOSCH ili FERODO škripe, a da neke poput kinskih ne. Opet BOSCH i FERODO pločice i paknovi bolje koče od kineskih.
Jedno je sigurno, ATE pločice, ATE diskovi i ATE kočioni delovi spadaju u sam vrh i na njih ima najmanje reklamacija (skoro pa da ih nema). Jedini je problem visoka cena.