Hladnjak klime se retko krpi
Sam hladnjak klime (kondenzator) košta od 80 do 200 eura, a za zamenu se u servisu naplaćuje minimum 20eur.
Nešto hladniji dani za ovo doba godine dali su još vremena onima koji do sada nisu servisirali svoj klima uređaj, pa se danas bavimo jednim dosta čestim kvarom u klimatizacionom sistemu.
Jedan od najosjetljivijih elemenata u tom sistemu je onaj koji je prvi na udaru spoljašnjih faktora, a to je kondenzator, u narodu poznat kao hladnjak klime.
Kondenzator klime je gotovo uvek postavljen pored ili ispred hladnjaka rashladne tečnosti motora i prvi je izložen spoljašnjim uticajima, jer se nalazi odmah iza prednje maske.
Hladnjak klime zapravo služi za pretvaranje freona iz gasovitog u tečno stanje, a zbog svoje pozicije i visokog pritiska gasa dešava se da na njemu dođe do curenja freona.
„Dešavalo se da mušterije dođu sa tvrdnjom da su već par puta punili klimu freonom, ali da je ona prestajala da hladi već nakon par dana“, priča Vuković.
„U tom slučaju pogrešno je ponovo dopunjavati freon, već treba proveriti sistem azotom pod pritiskom. Ako se sumnja na kondenzator, onda se on nakon nabijanja pritiska isprska sapunicom, koja odmah pokaže mesto curenja. To je princip sličan onome koji upotrebljavaju vulkanizeri kada ispituju gumu. Radi se o najstarijoj i najpouzdanijoj metodi, vizuelnim utvrđivanjem mesta curenja. Kada to ne daje rezultat, pristupa se ispitivanjem pomoću UV tečnosti i specijalne lampe.
Hladnjak klime može da se opravlja kad dođe do mehaničkog oštećenja prilikom udara ili na drugi način. Međutim, kada je on porozan, sa ćelijama nagriženim spoljašnjim i unutrašnjim uticajima, on ne može da se krpi, jer obično nakon mesec dana dolazi do curenja freona na drugim ćelijama. Jedan od razloga je i to što u hladnjaku klime pritisak freona ide od 15 do čak 23 bara u pojedinim Mercedesovim i BMW-ovim modelima.
Postoji nekoliko vozila koji tipično imaju problem sa poroznim kondenzatorima klime, kao što su mercedes E klasa proizvođena do 2002, poznatija kao „buljava“, zatim starija opel astra i opel vektra, i ostali.
Sam kondenzator košta od 80 do 200 eura, u zavisnosti od modela automobila, a za zamenu se u servisu naplaćuje od 20 do 50 eura.
Oprez kod pranja
S vremena na vreme, preporučljivo je oprati hladnjak klime, kao uostalom i hladnjak rashladnog sistema i interkulera. To je obično najbolje uraditi pred letnju sezonu, a u svakom slučaju nakon zime, kada nekoliko kiša spere so sa puteva.
„Upravo te soli su razlog za pranje, jer one nagrizaju aluminijumske hladnjake. Prljav hladnjak klime podiže pritisak u sistemu klime, zaprljan hladnjak interkulera ne hladi dovoljno vazduh za turbinu kod dizel agregata, a prljav hladnjak motora dovodi do povišene radne temperature motora“, upozorava Vuković. Međutim, pri pranju treba biti vrlo oprezan. „Kada perete hladnjak klime, nemojte to da radite direktnim mlazom iz pištolja za pranje pod pritiskom horizontalnim pokretima. Tada dolazi do krivljenja osetljivih ćelija hladnjaka i do slabije cirkulacije kroz njega, i do mogućeg mehaničkog oštećenja“, kaže Vuković.
„Za pranje koristite obično crevo, ili ako baš morate to da radite sa vodom pod pritiskom, pištolj pokrećite vertikalno.“